Friday, March 5, 2010

hea meel, et hing sees:)

Singapur valmistas meeldiva yllatuse. Arvasin, et lihtsalt yks suurlinn, mis oleks tore yle vaadata, aga et nii tore, ei osanud oodata. Puhtuse, (sh 6hu) ja korraldatuse (nt v2ga hea metroo) poolest vist l22nelikum kui mistahes l22ne suurlinn, kus k2inud olen, aga mitte selles polnud asi (kuigi selline n2htus keset Kagu-Aasiat on meeldivalt syrrealistlik). V2ga ilus ja lahe koloniaalmajadega hiinalinn oli seal n2iteks, m6nus mere22rne promenaad, kus pimeduse saabudes tuledes2ras pilvel2hkujaid imetleda ja - mis loomulikult v2ga oluline - igal pool palju huvitavat toitu, millest suurem osa aja ja j6udluse v2hesuse t6ttu kahjuks s88mata j2i. Miinuspoolele j2idki eesk2tt hinnatase (kuigi nt hiinalinnas sai v2hese rahaga palju ja h2sti syya) ja metsik, hingemattev palavus. P6ud olevat juba m6nda aega kestnud.

Yks omap2rasemaid kogemusi oli pyhap2eva6htune jalutusk2ik Little Indias, kus t2navatel oli tuhandeid indialasi ja 99% neist mehed. T2navad olid vuntsidega meestest s6na otses m6ttes umbes. Vuntsidega mehed seismas, laterdamas, jalutamas, k2si s6bra 6lal. Vuntsidega mehed vahtimas valget naist, yldse ainsat naist silmapiiril. Olles m6ne t2nava v6rra sellest vuntsidega massist l2bi pugenud, otsustasin, et reis Indiasse minu n2rvikavale esialgu veel ei sobiks.

Ah jaa, yks lemmikelamus oli hiigelsuur Kinokunyia raamatupood. Ainuyksi reisiraamatuid (mitte reisijuhte) oli kolm suurt riiulit2it ja poe kaubavalikust peaks aimu andma ka asjaolu, et seal leidus kolm erinevat eesti keele 6pikut! Muide, Singapuri Changi lennujaama ajakirjas oli nimetatud 10 v2hek2idud p6nevat saart, mida katsetada j2rgmise rannapuhkuse sihtkohana. Arvake 2ra, mis oli 9. kohal - Muhu island, Estonia! Selle 2ram2rkimine Grenadiinide, Bahama, Puerto Rico jmt saarte seas v6ib reisihuvilisele meie kliimast ehk m6nev6rra petliku mulje j2tta?

Teisip2eva hommikul asusime siis teele Indoneesiasse, Sulawesile, vahepeatusega Jakartas. Kui 13. istmerea puudumine lennukites on suhteliselt tavaline, siis Lion Airi lennukis puudusid nii 13. kui ka 14. rida, 12.-le j2rgnes rida 15. P2rast Malaisiat ja Singapuri oli Indoneesiasse saabumine mitte just kultuurishokk, aga kultuuriline syrpriis kindlasti;). Meil olid m6ned tunnid aega ja l2ksime rahvusvahelisse terminali s88ma, kuna see n2gi v2heke kobedam v2lja. Et lyhikesev6itu 88 hakkas tunda andma, otsustasime yhes t2itsa m6istliku olemisega kohvikus tassi kohvi juua. Suurep2rane cappuccino oli ja sealjuures ka t2iesti euroopaliku hinnaga. Olin suure kruusi peaaegu tyhjaks joonud ja limpsisin lusikaga p6hjast piimavahtu, kui avastasin, et j2rjekordse vahukuhja seast piilub v2lja traatjas must karv. Hmm, seda poleks nyyd kyll tarvis olnud, m6tlesin veidi pettunult. Lusikat liigutades ilmnes, et karva kyljes leidus veel yht-teist, nimelt m66dukalt suur putukas, kelle jalaks "karv" osutus. P6hjalikumatesse entomoloogilistesse vaatlustesse laskumata tundus, et prussakas. Marek, kes miskip2rast kaotas isu oma kohvi l6puni juua, juhtis sellele teenindava personali t2helepanu. Teenindav personal ainult irvitas totakalt. Kysimise peale saime siiski raha tagasi, nii et positiivselt suhtudes v6ib ka 8elda, et saime t2iesti tasuta kaks tassi maitsvat kohvi;).

Nalja sai ka siselendude terminalis. Kuna monitori kohaselt pidi Makassari lend v2ljuma v2ravast nr 1, mitte v2ravast nr 2 nagu meie pardakaartidele trykitud oli, l2ksime v2ravasse nr 1. Seal 8eldi, et ei-ei, monitor valetab. L2ksime siis v2ravasse nr 2 ja istusime seal tykk aega, mina j2in juba tukkuma, pardalemineku aeg oli k2es, aga midagi ei toimunud, ainult mingeid indoneesiakeelseid teadaandeid hakati valjuh22ldist laskma. Marek l2ks uurima, mis v2rk on - tuli v2lja, et lend Makassari v2ljub nyyd kohe v2ravast nr 7. Vudisime siis sinna ja t2itsa j6udsime lennule ja puha. Veel lennuki uksel kysis meie ees olev kodanik stjuuardessilt igaks juhuks sihtkoha yle. Asjade sellise korralduse juures ilmselt m6istlik ettevaatusabin6u, kui ei taha kogemata kombel n2iteks Paapuasse sattuda.

Lennukis lasti tavap2raste pardateadaannete seas ka lindistatud meeldetuletust, et p22stevest ei ole m6eldud lennukist kaasav6miseks ja kui turvateenistus selle pagasi l2biotsimise k2igus avastama peaks, tuleb maksta trahvi. M6istlik! P2rast k6ike seda hakkasin m6tisklema teemal, miks t2pselt k6ik Indoneesia lennufirmad ELi mustas nimekirjas on ja saatsin teele paar tagasihoidlikku palvet elusa ja tervena sihtkohta j6udmisega seoses. Mis nii ka l2ks ja p2rast 10-tunnist bussis6itu j6udsime yleeile 6htul Tana Toraja piirkonda, mis on tuntud lisaks ilusale loodusele ka omap2rase surma- ja matusekultuuri poolest. Eile k2isimegi m2gedes asuvas kylakeses matusetseremoonial ja see oli ypris raju p2ev. J2tan selle kirjeldamise au hr Feldmanile:)